понеділок, 6 лютого 2017 р.

Робота психолога з обдарованими дiтьми

Робота з обдарованими дітьми
Робота з обдарованими дітьми

Обдарована дитина – це дитина, яка виокремлюється яскравими, очевидними, інколи видатними досягненнями в тому чи іншому виді діяльності.
У роботі іноземних педагогів і психологів виділено такі особливості обдарованої дитини:
  • значний обсяг знань;
  • великий словниковий запас;
  • уміє робити висновки;
  • уміє інтегрувати й синтезувати інформацію;
  • із власної ініціативи вибирає для розв’язання складні завдання;
  • здатна організувати й узагальнити наявну інформацію;
  • уміє вловлювати зміст досить складних ідей;
  • уміє помічати тонкі відомості в матеріалі;
  • чутлива до суперечностей;
  • має багату уяву;
  • швидко мислить.
Психологи також виявили особливості таких дітей у ставленні до себе й інших людей, в оцінках взаємин:
  • адекватна самооцінка;
  • повага до людей;
  • терпимість до вад інших;
  • схильність до самоаналізу;
  • адекватне ставлення до критики;
  • наполегливість у роботі та навчанні;
  • розвинена потреба в досягненні успіхів;
  • упевненість у своїх силах і здібностях.

Робота з батьками
    1. Просвітницька, консультативна робота з прийняття дорослими обдарованості дитини, особливостей її поведінки, світорозуміння, інтересів і схильностей. Розуміння дорослими особливостей школяра часто дозволяє розвязати низку проблем. Наприклад, поведінкова дезадаптація обдарованого школяра у формі невгамовності, непосидючості – наслідок його інтелектуальної, пізнавальної або якоїсь іншої «недостатньої завантаженості».
    2. Консультативна, методична робота спрямована на створення для конкретної дитини освітнього середовища, що задовольняє її інтереси.
    3. Консультативна, методична робота з дорослими, спрямована на організацію соціального життя обдарованої дитини, уявлення про світ, що перебуває за межами її пізнавальних або інших інтересів.
    4. Спеціальна психологічна робота з дитиною, котра зазнає психологічних труднощів. Часто не обійтися без глибокої психотерапії та психокорекції, спрямованої на розв’язання внутрішніх психологічних конфліктів, зняття тривожності, страхів, агресивних психологічних захистів.
    5. Соціально-психологічне навчання дитини, спрямоване на розширення репертуару поведінкових реакцій, коригування сформованих форм поведінки, усвідомлення дитиною своєї позиції у спілкуванні.

Робота з педагогами
Обдарованість дитини – це й проблема дорослих, які її оточують, насамперед педагога. У нього нерідко виникають труднощі при навчанні обдарованого школяра та у взаєминах із ним.
Психологи й педагоги виокремили 3 найпоширеніші у шкільній практиці причини проблем:
  • психологічна неготовність вчителя прийняти факт обдарованості певного школяра;
  • відсутність у педагога відповідних професійних умінь і навичок;
  • експлуатація обдарованості учня підняття престижу школи або для символічної компенсації власних невдач і проблем.
У роботі з педагогами й адміністрацією необхідно:
1. Надавати психологічну професійну та особисту підтримку педагогу для формування стійкої самооцінки, вироблення професійної позиції.
2. Надавати педагогічному колективу методичну допомогу в побудові психологічно адекватних програм навчання, виховання і розвитку обдарованих дітей на різних етапах навчання. Шкільний психолог може виступати як експерт в оцінюванні використовуваних педагогом програм щодо їх відповідальності віковим та індивідуальним особливостям школярів.
3. Формувати в освітній установі певний соціально-психологічний клімат, що грунтується на взаємоповазі, співпраці педагогічного та учнівського колективів, ціннісному ставленні до обдарованості одних та інших, творчому, новаторському підході до навчольно-виховного процесі.

Родота з обдарованими школярами
  1. Проведення психологічної діагностики.
  2. Психолого-педагогічна освіта педагогів і батьків, що має на меті розширення їхніх уявлень про природу та прояви обдарованості, особливості навчання й виховання обдарованих дітей.
  3. створення у школі соціально-психологічних умов для прояву й розвитку обдарованості школярів.
  4. надання психологічної допомоги дітям і педагогам при розвязання проблем.
  5. формування в учнівському колективі певної психологічної установки щодо обдарованості – це унікальний цілісний стан особистості дитини, велика індивідуальна та соціальна цінність, яка потребує виявлення і підтримки, але не повинна використовуватися як засіб забезпечення престижу школи.


Методи діагностики обдарованості дітей
Для проведення якнайповнішої діагностики обдарованості психологу необхідно:
  • Проаналізувати літературу й виявити теоретичні проблеми психології обдарованості.
  • Дібрати й експериментально перевірити методи діагностики та формування інтелектуальних, творчих і особистісних рис.
  • Вивчити і запровадити програму розвитку творчого й інтелектуального потенціалу особистості обдарованої дитини.
  • Дослідити і проаналізувати динаміку розвитку інтелектуальних, творчих і особистісних рис обдарованих дітей в екстремальних і звичайних умовах розвитку.
  • Системно описати проблему для вчителів та батьків.
При обстеженні дітей актуальним є вивчення таких покахників:
  • Інтелект (тест когнітивних здібностей і оцінок вчителів);
  • Креативність;
  • Соціальна компетентність;
  • Психомоторні здібності;
  • Некогнітивні особистісні характеристики;
  • Характеристика шкільного і сімейного оточення;
  • Досягнення (оцінки з різних предметів, опитувальник для батьків).


Немає коментарів:

Дописати коментар