Обдарована дитина – це дитина, яка виокремлюється яскравими, очевидними, інколи видатними досягненнями в тому чи іншому виді діяльності.
У роботі іноземних педагогів і психологів виділено такі особливості обдарованої дитини:
значний обсяг знань;
великий словниковий запас;
уміє робити висновки;
уміє інтегрувати й синтезувати інформацію;
із власної ініціативи вибирає для розв’язання складні завдання;
здатна організувати й узагальнити наявну інформацію;
уміє вловлювати зміст досить складних ідей;
уміє помічати тонкі відомості в матеріалі;
чутлива до суперечностей;
має багату уяву;
швидко мислить.
Психологи також виявили особливості таких дітей у ставленні до себе й інших людей, в оцінках взаємин:
адекватна самооцінка;
повага до людей;
терпимість до вад інших;
схильність до самоаналізу;
адекватне ставлення до критики;
наполегливість у роботі та навчанні;
розвинена потреба в досягненні успіхів;
упевненість у своїх силах і здібностях.
Робота з батьками
Просвітницька, консультативна робота з прийняття дорослими обдарованості дитини, особливостей її поведінки, світорозуміння, інтересів і схильностей. Розуміння дорослими особливостей школяра часто дозволяє розв’язати низку проблем. Наприклад, поведінкова дезадаптація обдарованого школяра у формі невгамовності, непосидючості – наслідок його інтелектуальної, пізнавальної або якоїсь іншої «недостатньої завантаженості».
Консультативна, методична робота спрямована на створення для конкретної дитини освітнього середовища, що задовольняє її інтереси.
Консультативна, методична робота з дорослими, спрямована на організацію соціального життя обдарованої дитини, уявлення про світ, що перебуває за межами її пізнавальних або інших інтересів.
Спеціальна психологічна робота з дитиною, котра зазнає психологічних труднощів. Часто не обійтися без глибокої психотерапії та психокорекції, спрямованої на розв’язання внутрішніх психологічних конфліктів, зняття тривожності, страхів, агресивних психологічних захистів.
Соціально-психологічне навчання дитини, спрямоване на розширення репертуару поведінкових реакцій, коригування сформованих форм поведінки, усвідомлення дитиною своєї позиції у спілкуванні.
Робота з педагогами
Обдарованість дитини – це й проблема дорослих, які її оточують, насамперед педагога. У нього нерідко виникають труднощі при навчанні обдарованого школяра та у взаєминах із ним.
Психологи й педагоги виокремили 3 найпоширеніші у шкільній практиці причини проблем:
психологічна неготовність вчителя прийняти факт обдарованості певного школяра;
відсутність у педагога відповідних професійних умінь і навичок;
експлуатація обдарованості учня підняття престижу школи або для символічної компенсації власних невдач і проблем.
У роботі з педагогами й адміністрацією необхідно:
1. Надавати психологічну професійну та особисту підтримку педагогу для формування стійкої самооцінки, вироблення професійної позиції.
2. Надавати педагогічному колективу методичну допомогу в побудові психологічно адекватних програм навчання, виховання і розвитку обдарованих дітей на різних етапах навчання. Шкільний психолог може виступати як експерт в оцінюванні використовуваних педагогом програм щодо їх відповідальності віковим та індивідуальним особливостям школярів.
3. Формувати в освітній установі певний соціально-психологічний клімат, що грунтується на взаємоповазі, співпраці педагогічного та учнівського колективів, ціннісному ставленні до обдарованості одних та інших, творчому, новаторському підході до навчольно-виховного процесі.
Родота з обдарованими школярами
Проведення психологічної діагностики.
Психолого-педагогічна освіта педагогів і батьків, що має на меті розширення їхніх уявлень про природу та прояви обдарованості, особливості навчання й виховання обдарованих дітей.
створення у школі соціально-психологічних умов для прояву й розвитку обдарованості школярів.
надання психологічної допомоги дітям і педагогам при розв’язання проблем.
формування в учнівському колективі певної психологічної установки щодо обдарованості – це унікальний цілісний стан особистості дитини, велика індивідуальна та соціальна цінність, яка потребує виявлення і підтримки, але не повинна використовуватися як засіб забезпечення престижу школи.
Методи діагностики обдарованості дітей
Для проведення якнайповнішої діагностики обдарованості психологу необхідно:
Проаналізувати літературу й виявити теоретичні проблеми психології обдарованості.
Дібрати й експериментально перевірити методи діагностики та формування інтелектуальних, творчих і особистісних рис.
Вивчити і запровадити програму розвитку творчого й інтелектуального потенціалу особистості обдарованої дитини.
Дослідити і проаналізувати динаміку розвитку інтелектуальних, творчих і особистісних рис обдарованих дітей в екстремальних і звичайних умовах розвитку.
Системно описати проблему для вчителів та батьків.
При обстеженні дітей актуальним є вивчення таких покахників:
Інтелект (тест когнітивних здібностей і оцінок вчителів);
Креативність;
Соціальна компетентність;
Психомоторні здібності;
Некогнітивні особистісні характеристики;
Характеристика шкільного і сімейного оточення;
Досягнення (оцінки з різних предметів, опитувальник для батьків).
Немає коментарів:
Дописати коментар